'Tiga Golongan Mualaf' - Nik Aziz

Dalam Islam menurutnya, muaalaf ditafsir dengan tiga golongan iaitu mereka yang baru memeluk Islam, belum Islam tetapi cenderung memeluk Islam dan orang bukan Islam tetapi menghormati dan tidak menentang Islam.
“Jadinya dalam tiga ini hanya satu sahaja yang kita guna. Dua lagi kita biarkan menyebabkan masyarakat kita semakin jauh dengan yang bukan Islam."Tidak salah orang bukan Islam termasuk wanita masuk dalam masjid sama ada untuk berucap atau apa sahaja asalkan berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam," katanya kepada pemberita, di Kota Bharu, semalam. [sumber : malaysiakini]

8 ulasan:

C L J berkata...

..."...berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam,"
Maksudnya kalau bukan Islam tidak mengapalah masuk ke ruang solat di Mesjid dengan tidak menutup aurat???

Parah ..... patutlah habis dah Tok Tok Guru Pondok cabut lari meninggalkan Pas. Tapi tak mengapa mereka pasang orang mereka untuk buka pondok pondok baru ala mereka pula. Punah ...

laksamana berkata...

alamak politik semata-mata untuk kepentingan diri tak bleh pakai sangat..yang haram jadi halal yang halal jadi haram..apa nak jadi da..tanda2 nak kiamat kut...Tu bukan islam tak tutup aurat apa macam tu!!!!!

ozzy berkata...

masyaallah...politik punya pasal yg tak boleh semua dah jadi boleh.. ..pastu doakan pulak utk org bukan islam dlm masjid..alahai apa nak jadi dengan org islam..apalagi nak dibanggakan sebagai org islam kita ni?.. malang sungguh...

sue@p.l.e.i.a.d.e.s berkata...

err...sue bru nak stuju tp tgk komen2 kt ats smua kondem..hehe..
sue bru bce artikel perihal org bkn islam msuk msjid.. rupenyer oke tp xtau la..huhu...

aima berkata...

konpius kan rakyat ni...klu gtu rmai la mualaf kat mesia ni....

isu masuk masjid bole terima tp isu mualaf ni bertmbh mberatkan....

mmg bole masuk masjid sbb masjid negeri selangor dh lama benarkan org bukn islam masuk masjid tpnya berjubah dan bertudung dan takde la smpai memijak tempat kita sujud syaf depan tu....

wahai sultan dan agung bersuara la demi jawatan yg kamu sandang jgn biar org politik memanupulasi semua tanpa batasan

misyamissyou berkata...

erk??apakah? sedangkan org perempuan islam yg uzur syarie' pn xboleh nak masuk masjid(ruang solat)..ni kan pulak org kafir yg xpernah mandi wajib..zzzz..xpahammmmm...ramai gile org mualaf..bukan kita tak dibenarkan berdoa untuk org kafir ke? contohnye jawab salam drp org kafir..haram kan? salam tu kan satu doa..

buyat(bebola tomato) berkata...

oh itu ke maksud mualaf..baru tau..huk2..

S..U..D..@..I..S berkata...

mana tau dengan masuk kerumah ALLAH mereka mendapat hidayah..wallahu'alam