Tempat bayi terbuang tak selesaikan masalah

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata isu pembuangan bayi yang semakin menular dalam masyarakat ketika ini perlu dikaji secara mendalam untuk mencari punca kenapa ia berlaku.

Beliau berkata, dengan hanya menyediakan tempat untuk bayi terbuang kepada pihak yang tidak bertanggungjawab tidak akan menyelesaikan masalah itu.

Katanya, lebih banyak usaha perlu dilakukan melalui pendekatan agama dan pengukuhan institusi keluarga.

"Seperti masalah gatal pada kulit, ia tidak mencukupi hanya dengan menyapu minyak pada bahagian yang gatal, sebaliknya kita mesti tahu kenapa kita menghadapi masalah tersebut sama ada melalui pemakanan dan begitu juga masalah bayi ini kenapa ia berlaku," katanya ketika menyampaikan ucaptama pada program sesi bersama pemimpin, perpaduan 1Malaysia di Kuching hari ini.

Mashitah berkata, kes pembuangan bayi semakin serius sejak akhir-akhir ini dan ia antara masalah utama dalam masyarakat ketika ini selain penceraian rumah tangga.

Katanya, peranan institusi keluarga yang menjadi asas utama dalam membentuk sebuah mesyarakat yang lebih maju dan bertamadun perlukan perhatian, khasnya yang membabitkan pendidikan awal akhlak anak-anak.

Mashitah berkata, gaya hidup dalam sesebuah keluarga banyak mempengaruhi cara pemikiran anak-anak hari ini kerana mereka akan lebih mudah meniru apa yang dilakukan oleh orang tua mereka sendiri sama ada ia perbuatan yang baik mahupun sebaliknya.

Tiada ulasan: